Program rozwoju szkoły
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ OPRACOWANY DO PLANU
ROZWOJU SZKOŁY W OBSZARZE - FREKWENCJA
Do podejmowania działań interwencyjnych w szkole
zobowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31
stycznia 2003 roku w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i
zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.
Działania
interwencyjne podejmowane są w stosunku
do ucznia, który nie ukończył 18 lat, notorycznie opuszcza lekcje bądź nie jest
obecny na wszystkich lekcjach w ciągu dnia, albo zamiast do szkoły chodzi na
wagary i przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji (art.4 paragraf 1
ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 roku)
SYTUACJA NA WEJŚCIU:
-
liczne
spóźnienia uczniów
-
średnia
frekwencja w klasach na poziomie 85%
-
liczne
godziny opuszczone nieusprawiedliwione
-
duża
liczba pojedynczych godzin opuszczonych w środku zajęć
-
trudne
środowisko, ukrywanie przez rodziców prawdziwych powodów nieobecności dziecka w
szkole
-
słaba
kontrola obecności uczniów przez rodziców
-
usprawiedliwianie
przez rodziców wszystkich opuszczonych godzin, nawet pojedynczych w środku dnia
-
brak
możliwości oddziaływania rodziców na postępowanie dziecka i wypełnianie przez
nie obowiązku uczęszczania na zajęcia
PRZYCZYNY UCIECZEK
Z LEKCJI:
-
lęk
przed szkołą - negatywną oceną, odpytywaniem przez nauczyciela itp.
-
nieumiejętność
radzenia sobie z niepowodzeniami, nastawienie na sukces
-
niemożność
sprostania wymaganiom - kłopoty z opanowaniem materiału
-
podatność
na wpływy innych - wagarowanie dla towarzystwa
-
liberalizacja
postaw rodziców - usprawiedliwianie nieobecności, zostawianie dziecka w domu z
błahych powodów
-
patologia
w domu rodzinnym - alkoholizm, agresja, przemoc
-
konflikty
z rodzicami
-
wyjazdy
rodziców w celach zarobkowych poza granice kraju - długotrwała nieobecność
rodzica w domu
-
trudności
adaptacyjne do nowych warunków środowiskowych - szczególnie uczniowie z innych
miejscowości
-
brak
motywacji i niechęć do nauki, poszukiwanie zabawy, beztroska, lenistwo
-
choroby
przewlekłe rodziców - brak czasu i zainteresowania sprawami dziecka
SKUTKI ABSENCJI
UCZNIÓW:
-
niepowodzenia
szkolne
-
drugoroczność
-
niskie
wyniki semestralne, końcoworoczne i na
egzaminie gimnazjalnym
-
nabywanie
niepożądanych cech charakteru, jak nieodpowiedzialność, niesystematyczność,
brak szacunku dla pracy własnej i cudzej
-
nieakceptowanie
ogólnie przyjętych zasad i norm współżycia i funkcjonowania w grupie i
społeczeństwie
-
spożywanie
alkoholu, palenie papierosów
-
kontakty z osobami z marginesu społecznego
-
fascynacja
„wolnością i swobodą"
-
narkomania
-
popełnianie
pierwszych wykroczeń i przestępstw
-
demoralizacja
KRYTERIUM SUKCESU
-
wzrost
średniej frekwencji w klasach do poziomu 95%
-
zlikwidowanie
nieusprawiedliwionych nieobecności
-
redukcja
ilości spóźnień na zajęcia
-
brak
nieobecności w środku zajęć
ZADANIA:
ZADANIE |
DZIAŁANIE |
ODPOWIEDZIALNI |
MONITORING |
TERMIN |
-
stosowanie w szkole jednolitego, spójnego systemu
usprawiedliwień i zwolnień |
-
nauczyciele ustalają zasady usprawiedliwiania nieobecności |
wszyscy
nauczyciele |
zapisy
w ROZ |
|
-
poznanie przyczyn absencji ucznia - ankieta |
-
przeprowadzenie ankiety wśród uczniów |
wychowawcy |
ankieta
zespołu wychowawczego |
|
-
monitorowanie frekwencji na bieżąco |
-
wychowawca kontroluje na koniec tygodnia frekwencję, do 10
dnia miesiąca przekazuje informacje o frekwencji do dyrektora |
wychowawcy |
dziennik |
|
-
rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia |
-
spotkania z rodzicami, wywiad środowiskowy |
wychowawcy
klas I |
|
|
-
zapoznanie uczniów i rodziców z korzyściami płynącymi z
obecności w szkole - jasny system nagradzania i karania uczniów w Regulaminie
Oceniania Zachowania |
-
zmiany w Regulaminie Oceniania Zachowania - zwiększenie
ilości punktów za wzorową frekwencję |
dyrektor wychowawcy |
dziennik |
|
-
nagrodzenie uczniów z najwyższą frekwencją na apelu szkolnym
na koniec każdego miesiąca i wpisanie punktów dodatkowych przewidzianych w
Regulaminie Oceniania Zachowania |
-
wręczenie na apelu nagród uczniom z najwyższą frekwencją w
danym miesiącu |
dyrektor |
dziennik
- wpis o apelu |
|
-
zapoznanie rodziców z
zasadami usprawiedliwiania i zwalniania dziecka z zajęć - ograniczenie
zwolnień z lekcji do wypadków losowych |
-
spotkanie z rodzicami |
dyrektor |
dziennik
- wpis o wywiadówce, lista obecności |
|
-
uświadomienie rodzicom związku absencji dziecka z wynikami w
nauce |
-
spotkanie z rodzicami |
dyrektor
lub wychowawcy |
dziennik
- wpis o wywiadówce, lista obecności |
|
-
stały kontakt z rodzicami i informowanie na bieżąco o
nieobecności dziecka w szkole |
-
telefony do rodziców w przypadku nieobecności na pojedynczych
godzinach |
wychowawcy |
dziennik |
|
-
zapoznanie rodziców z konsekwencjami związanymi z wagarami
dziecka |
-
spotkanie z rodzicami, informacja pisemna dla rodziców |
dyrektor wychowawcy |
dziennik
- wpis o wywiadówce |
|
-
uświadomienie uczniom konsekwencji nieobecności w szkole |
-
indywidualne rozmowy
z uczniami |
dyrektor wychowawcy |
dziennik |
|
-
konsekwentne sprawdzanie obecności na każdej lekcji |
-
każdy nauczyciel po wejściu do klasy sprawdza frekwencję |
wszyscy
nauczyciele |
dziennik |
|
-
konsekwentne rozliczanie godzin opuszczonych przez ucznia i
egzekwowanie usprawiedliwień |
-
wychowawca na koniec tygodnia analizuje frekwencję,
przypomina o konieczności
usprawiedliwienia |
wychowawcy |
dziennik |
|
-
kontrola opuszczania terenu szkoły przez uczniów podczas
zajęć |
-
nauczyciele dyżurują w wyznaczonych miejscach |
dyrektor wszyscy nauczyciele |
zeszyty uwag |
|
-
przekazywanie informacji o absencji uczniów i nierealizowaniu obowiązku
szkolnego do pedagoga szkolnego, dyrektora i organu prowadzącego |
-
wychowawca monitoruje na bieżąco frekwencję, dyrektor
sporządza odpowiednią notatkę dla organu prowadzącego |
dyrektor wychowawcy |
dziennik |
|
-
zorganizowanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce |
-
ustalenie harmonogramu pracy koła samopomocy uczniowskiej |
wszyscy
nauczyciele wychowawcy |
działalność
koła samopomocy uczniowskiej |
|
-
angażowanie uczniów słabszych i szczególnie zagrożonych
wagarowaniem w sprawy klasy i szkoły |
-
analiza zespołu klasowego pod względem frekwencji przez
wychowawcę i sporządzenie planu pracy
dla uczniów słabych |
wszyscy
nauczyciele wychowawcy |
plany
pracy, zeszyty uwag |
|
-
poprawienie efektywności przepływu informacji o postępach i
problemach uczniów między nauczycielami |
-
przygotowanie tablicy w pokoju nauczycielskim, na której
nauczyciele mogliby pozostawiać informacje nt. uczniów, które powinny trafić
do zeszytu uwag, lub o ktorych popwinni wiedzieć wychowawcy lub nauczyciele
nieobecni w danym dniu |
dyrektor wszyscy nauczyciele |
zeszyty
uwag |
|
-
skrupulatne i konsekwentne wymaganie znajomości materiału z
zajęć, na których uczeń nie był obecny ( w przypadku ewidentnej ucieczki z
tych zajęć) |
-
nauczyciel przygotowuje
( i przeprowadza) kartkówkę dla
nieobecnego ucznia, który uciekł z zajęć |
wszyscy
nauczyciele |
dziennik |
|
ZADANIE |
DZIAŁANIE |
ODPOWIEDZIALNI |
MONITORING |
TERMIN |
-
stosowanie w szkole jednolitego, spójnego systemu
usprawiedliwień i zwolnień |
-
nauczyciele ustalają zasady usprawiedliwiania nieobecności |
wszyscy
nauczyciele |
zapisy
w ROZ |
|
-
monitorowanie frekwencji na bieżąco |
-
wychowawca kontroluje na koniec tygodnia frekwencję, do 10
dnia miesiąca przekazuje informacje o frekwencji do dyrektora |
wychowawcy |
dziennik |
|
-
rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia |
-
spotkania z rodzicami, wywiad środowiskowy |
wychowawcy
klas I |
|
|
-
zapoznanie rodziców z
zasadami usprawiedliwiania i zwalniania dziecka z zajęć - ograniczenie
zwolnień z lekcji do wypadków losowych |
-
spotkanie z rodzicami |
dyrektor |
dziennik
- wpis o wywiadówce, lista obecności |
|
-
stały kontakt z rodzicami i informowanie na bieżąco o
nieobecności dziecka w szkole |
-
telefony do rodziców w przypadku nieobecności na
pojedynczych godzinach |
wychowawcy |
dziennik |
|
-
zapoznanie rodziców z konsekwencjami związanymi z wagarami
dziecka |
-
spotkanie z rodzicami, informacja pisemna dla rodziców |
dyrektor wychowawcy |
dziennik
- wpis o wywiadówce |
|
-
uświadomienie uczniom konsekwencji nieobecności w szkole |
-
indywidualne rozmowy
z uczniami |
dyrektor wychowawcy |
dziennik |
|
-
konsekwentne sprawdzanie obecności na każdej lekcji |
-
każdy nauczyciel po wejściu do klasy sprawdza frekwencję |
wszyscy
nauczyciele |
dziennik |
|
-
konsekwentne rozliczanie godzin opuszczonych przez ucznia i
egzekwowanie usprawiedliwień |
-
wychowawca na koniec tygodnia analizuje frekwencję,
przypomina o konieczności
usprawiedliwienia |
wychowawcy |
dziennik |
|
-
kontrola opuszczania terenu szkoły przez uczniów podczas
zajęć |
-
nauczyciele dyżurują w wyznaczonych miejscach |
dyrektor wszyscy nauczyciele |
zeszyty uwag |
|
-
przekazywanie informacji o absencji uczniów i nierealizowaniu obowiązku
szkolnego do dyrektora i organu
prowadzącego |
-
wychowawca monitoruje na bieżąco frekwencję, dyrektor
sporządza odpowiednią notatkę dla organu prowadzącego |
dyrektor wychowawcy |
dziennik |
|
-
zorganizowanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce |
-
ustalenie harmonogramu pracy koła samopomocy uczniowskiej |
wszyscy
nauczyciele wychowawcy |
działalność
koła samopomocy uczniowskiej |
|
ZADANIE |
DZIAŁANIE |
ODPOWIEDZIALNI |
MONITORING |
TERMIN |
-
konsekwentne przestrzeganie procedur w sytuacjach, w
których uczniowie przejawiają
zachowania agresywne |
-
przekazanie informacji o zaistniałej sytuacji do dyrektora
szkoły |
wychowawcy
i inne osoby, które są w posiadaniu
informacji nt. zaistniałego zdarzenia |
|
|
-
wyciąganie konsekwencji
w sytuacjach nieprzestrzegania regulaminu szkoły i statutu (wyjście
poza teren szkoły, palenie papierosów, brak obuwia zmiennego itp.) |
-
notowanie wszystkich przypadków, w których uczniowie
przekroczyli swe prawa i wyciąganie konsekwencji |
wychowawcy
i inne osoby, które są w posiadaniu
informacji nt. zaistniałego zdarzenia |
|
|
PROMOCJA
SZKOŁY
SYTUACJA NA
WEJŚCIU:
-
SŁABY PRZEPŁYW INFORMACJI POMIĘDZY
NAUCZYCIELAMI
-
BRAK INFORMACJI W LOKALNYCH MEDIACH
O AKTYWNOŚCI NAUCZYCIELI PODEJMOWANEJ NA TERENIE SZKOŁY (AKADEMIE
OKOLICZNOŚCIOWE, APELE)
-
BRAK INFORMACJI W LOKALNYCH
MEDIACH NA TEMAT AKTYWNOŚCI ZWIĄZANEJ Z
UDZIAŁEM UCZNIÓW I NAUCZYCIELI W PROJEKTACH UNIJNYCH
-
SŁABY KONTAKT POMIĘDZY SZKOŁĄ A
RODZICAMI UCZNIÓW
CELE:
-
PRZEPŁYW INFORMACJI POMIĘDZY
NAUCZYCIELAMI NA BIEŻĄCO
-
INFORMACJE W PRASIE LOKALNEJ I NA
STRONIE INTERNETOWEJ GMINY RYCHLIKI DOTYCZĄCE AKTYWNOŚCI UCZNIÓW I NAUCZYCIELI
-
INFORMACJE W PRASIE LOKALNEJ I NA
STRONIE INTERNETOWEJ GMINY RYCHLIKI DOTYCZĄCE UDZIAŁU UCZNIÓW W DZIAŁANIACH ZWIĄZANYCH Z PROJEKTAMI UNIJNYMI
ZADANIE |
DZIAŁANIE |
ODPOWIEDZIALNI |
MONITORING |
TERMIN |
-
Dostarczanie informacji na bieżąco do lokalnych mediów |
-
Powołanie osoby odpowiedzialnej za przygotowanie materiałów
i dostarczenie ich do redakcji prasy lokalnej, administratora strony
internetowej szkolnej i gminnej |
dyrektor |
|
|
-
Informacje w lokalnej prasie na temat udziału uczniów w
działaniach związanych z projektami unijnymi |
-
Osoby pracujące w projektach
sporządzają notatkę na temat
swej pracy i działań uczniów w projekcie i dostarczają do redakcji |
nauczyciele
pracujący w projektach |
|
|
-
Promocja szkoły w środowisku lokalnym |
-
zorganizowanie zajęć
otwartych dla rodziców (uczniowie prezentują się na forum) - zapraszanie rodziców na uroczystości szkolne, akademie, apele okolicznościowe |
nauczyciele
pracujący w projektach |
|
|
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Szkoła Podstawowa w Rychlikach im Janusza Korczaka z oddziałami przedszkolnymi.