Programy - archiwum

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ OPRACOWANY DO PLANU ROZWOJU SZKOŁY - GIMNAZJUM

Program rozwoju szkoły

     
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ OPRACOWANY DO PLANU ROZWOJU SZKOŁY W OBSZARZE - FREKWENCJA


  
Do podejmowania działań interwencyjnych w szkole zobowiązuje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003 roku w sprawie szczególnych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem.

Działania interwencyjne podejmowane są  w stosunku do ucznia, który nie ukończył 18 lat, notorycznie opuszcza lekcje bądź nie jest obecny na wszystkich lekcjach w ciągu dnia, albo zamiast do szkoły chodzi na wagary i przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji (art.4 paragraf 1 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich z dnia 26 października 1982 roku)

SYTUACJA NA WEJŚCIU:

-         liczne spóźnienia uczniów

-         średnia frekwencja w klasach na poziomie 85%

-         liczne godziny opuszczone nieusprawiedliwione

-         duża liczba pojedynczych godzin opuszczonych w środku zajęć

-         trudne środowisko, ukrywanie przez rodziców prawdziwych powodów nieobecności dziecka w szkole

-         słaba kontrola obecności uczniów przez rodziców

-         usprawiedliwianie przez rodziców wszystkich opuszczonych godzin, nawet pojedynczych w środku dnia

-         brak możliwości oddziaływania rodziców na postępowanie dziecka i wypełnianie przez nie obowiązku uczęszczania na zajęcia

PRZYCZYNY UCIECZEK Z LEKCJI:

-         lęk przed szkołą - negatywną oceną, odpytywaniem przez nauczyciela itp.

-         nieumiejętność radzenia sobie z niepowodzeniami, nastawienie na sukces

-         niemożność sprostania wymaganiom - kłopoty z opanowaniem materiału

-         podatność na wpływy innych - wagarowanie dla towarzystwa

-         liberalizacja postaw rodziców - usprawiedliwianie nieobecności, zostawianie dziecka w domu z błahych powodów

-         patologia w domu rodzinnym - alkoholizm, agresja, przemoc

-         konflikty z rodzicami

-         wyjazdy rodziców w celach zarobkowych poza granice kraju - długotrwała nieobecność rodzica w domu

-         trudności adaptacyjne do nowych warunków środowiskowych - szczególnie uczniowie z innych miejscowości

-         brak motywacji i niechęć do nauki, poszukiwanie zabawy, beztroska, lenistwo 

-         choroby przewlekłe rodziców - brak czasu i zainteresowania sprawami dziecka


SKUTKI ABSENCJI UCZNIÓW:

-         niepowodzenia szkolne

-         drugoroczność

-         niskie wyniki semestralne, końcoworoczne i  na egzaminie gimnazjalnym

-         nabywanie niepożądanych cech charakteru, jak nieodpowiedzialność, niesystematyczność, brak szacunku dla pracy własnej i cudzej

-         nieakceptowanie ogólnie przyjętych zasad i norm współżycia i funkcjonowania w grupie i społeczeństwie

-         spożywanie alkoholu, palenie papierosów

-         kontakty  z osobami z marginesu społecznego

-         fascynacja „wolnością i swobodą"

-         narkomania

-         popełnianie pierwszych wykroczeń i przestępstw

-         demoralizacja

 
KRYTERIUM SUKCESU

-         wzrost średniej frekwencji w klasach do poziomu 95%

-         zlikwidowanie nieusprawiedliwionych nieobecności

-         redukcja ilości spóźnień na zajęcia

-         brak nieobecności w środku zajęć

ZADANIA:

 

ZADANIE

DZIAŁANIE

ODPOWIEDZIALNI

MONITORING

TERMIN

-         stosowanie w szkole jednolitego, spójnego systemu usprawiedliwień i zwolnień

-         nauczyciele ustalają zasady usprawiedliwiania  nieobecności 

wszyscy nauczyciele

zapisy w ROZ

 

-         poznanie przyczyn absencji ucznia - ankieta

-         przeprowadzenie ankiety wśród uczniów

wychowawcy

ankieta zespołu wychowawczego

 

-         monitorowanie frekwencji na bieżąco

-         wychowawca kontroluje na koniec tygodnia frekwencję, do 10 dnia miesiąca przekazuje informacje o frekwencji do dyrektora

wychowawcy

dziennik

 

-         rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia

-         spotkania z rodzicami, wywiad środowiskowy

wychowawcy klas I

 

 

-         zapoznanie uczniów i rodziców z korzyściami płynącymi z obecności w szkole - jasny system nagradzania i karania uczniów w Regulaminie Oceniania Zachowania

-         zmiany w Regulaminie Oceniania Zachowania - zwiększenie ilości punktów za wzorową frekwencję

dyrektor

wychowawcy

dziennik

 

-         nagrodzenie uczniów z najwyższą frekwencją na apelu szkolnym na koniec każdego miesiąca i wpisanie punktów dodatkowych przewidzianych w Regulaminie Oceniania Zachowania  

-         wręczenie na apelu nagród uczniom z najwyższą frekwencją w danym miesiącu

dyrektor

dziennik - wpis o apelu

 

-         zapoznanie  rodziców z zasadami usprawiedliwiania i zwalniania dziecka z zajęć - ograniczenie zwolnień z lekcji do wypadków losowych

-         spotkanie z rodzicami

dyrektor

dziennik - wpis o wywiadówce, lista obecności

 

-         uświadomienie rodzicom związku absencji dziecka z wynikami w nauce

-         spotkanie z rodzicami

dyrektor lub wychowawcy

dziennik - wpis o wywiadówce, lista obecności

 

-         stały kontakt z rodzicami i informowanie na bieżąco o nieobecności dziecka w szkole

-         telefony do rodziców w przypadku nieobecności na pojedynczych godzinach

wychowawcy

dziennik

 

-         zapoznanie rodziców z konsekwencjami związanymi z wagarami dziecka

-         spotkanie z rodzicami, informacja pisemna dla rodziców

dyrektor

wychowawcy

dziennik - wpis o wywiadówce

 

-         uświadomienie uczniom konsekwencji nieobecności w szkole

-          indywidualne rozmowy z uczniami

dyrektor

wychowawcy

dziennik

 

-         konsekwentne sprawdzanie obecności na każdej lekcji

-         każdy nauczyciel po wejściu do klasy sprawdza frekwencję

wszyscy nauczyciele

dziennik

 

-         konsekwentne rozliczanie godzin opuszczonych przez ucznia i egzekwowanie usprawiedliwień

-         wychowawca na koniec tygodnia analizuje frekwencję, przypomina o konieczności  usprawiedliwienia

wychowawcy

dziennik

 

-         kontrola opuszczania terenu szkoły przez uczniów podczas zajęć

-         nauczyciele dyżurują w wyznaczonych miejscach

dyrektor

wszyscy nauczyciele

zeszyty  uwag

 

-         przekazywanie informacji o absencji  uczniów i nierealizowaniu obowiązku szkolnego do pedagoga szkolnego, dyrektora i organu prowadzącego

-         wychowawca monitoruje na bieżąco frekwencję, dyrektor sporządza odpowiednią notatkę dla organu prowadzącego

dyrektor

wychowawcy

dziennik

 

-         zorganizowanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce

-         ustalenie harmonogramu pracy koła samopomocy uczniowskiej

wszyscy nauczyciele

wychowawcy

działalność koła samopomocy uczniowskiej

 

-         angażowanie uczniów słabszych i szczególnie zagrożonych wagarowaniem w sprawy klasy i szkoły 

-         analiza zespołu klasowego pod względem frekwencji przez wychowawcę i sporządzenie planu  pracy dla uczniów słabych

wszyscy nauczyciele

wychowawcy

plany pracy, zeszyty uwag

 

-         poprawienie efektywności przepływu informacji o postępach i problemach uczniów między nauczycielami

-         przygotowanie tablicy w pokoju nauczycielskim, na której nauczyciele mogliby pozostawiać informacje nt. uczniów, które powinny trafić do zeszytu uwag, lub o ktorych popwinni wiedzieć wychowawcy lub nauczyciele nieobecni w danym dniu

dyrektor

wszyscy nauczyciele

zeszyty uwag

 

-         skrupulatne i konsekwentne wymaganie znajomości materiału z zajęć, na których uczeń nie był obecny ( w przypadku ewidentnej ucieczki z tych zajęć)

-         nauczyciel przygotowuje  ( i przeprowadza)  kartkówkę dla nieobecnego ucznia, który uciekł z zajęć

wszyscy nauczyciele

dziennik

 

 

 
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ

OPRACOWANY DO PLANU ROZWOJU SZKOŁY

 W WYBRANYCH OBSZARACH  NA ROK SZKOLNY2009/2010:

 
FREKWENCJA


ZADANIE

DZIAŁANIE

ODPOWIEDZIALNI

MONITORING

TERMIN

-         stosowanie w szkole jednolitego, spójnego systemu usprawiedliwień i zwolnień

-         nauczyciele ustalają zasady usprawiedliwiania  nieobecności 

wszyscy nauczyciele

zapisy w ROZ

 

-         monitorowanie frekwencji na bieżąco

-         wychowawca kontroluje na koniec tygodnia frekwencję, do 10 dnia miesiąca przekazuje informacje o frekwencji do dyrektora

wychowawcy

dziennik

 

-         rozpoznanie środowiska rodzinnego ucznia

-         spotkania z rodzicami, wywiad środowiskowy

wychowawcy klas I

 

 

-         zapoznanie  rodziców z zasadami usprawiedliwiania i zwalniania dziecka z zajęć - ograniczenie zwolnień z lekcji do wypadków losowych

-         spotkanie z rodzicami

dyrektor

dziennik - wpis o wywiadówce, lista obecności

 

-         stały kontakt z rodzicami i informowanie na bieżąco o nieobecności dziecka w szkole

-         telefony do rodziców w przypadku nieobecności na pojedynczych godzinach

wychowawcy

dziennik

 

-         zapoznanie rodziców z konsekwencjami związanymi z wagarami dziecka

-         spotkanie z rodzicami, informacja pisemna dla rodziców

dyrektor

wychowawcy

dziennik - wpis o wywiadówce

 

-         uświadomienie uczniom konsekwencji nieobecności w szkole

-          indywidualne rozmowy z uczniami

dyrektor

wychowawcy

dziennik

 

-         konsekwentne sprawdzanie obecności na każdej lekcji

-         każdy nauczyciel po wejściu do klasy sprawdza frekwencję

wszyscy nauczyciele

dziennik

 

-         konsekwentne rozliczanie godzin opuszczonych przez ucznia i egzekwowanie usprawiedliwień

-         wychowawca na koniec tygodnia analizuje frekwencję, przypomina o konieczności  usprawiedliwienia

wychowawcy

dziennik

 

-         kontrola opuszczania terenu szkoły przez uczniów podczas zajęć

-         nauczyciele dyżurują w wyznaczonych miejscach

dyrektor

wszyscy nauczyciele

zeszyty  uwag

 

-         przekazywanie informacji o absencji  uczniów i nierealizowaniu obowiązku szkolnego  do dyrektora i organu prowadzącego

-         wychowawca monitoruje na bieżąco frekwencję, dyrektor sporządza odpowiednią notatkę dla organu prowadzącego

dyrektor

wychowawcy

dziennik

 

-         zorganizowanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce

-         ustalenie harmonogramu pracy koła samopomocy uczniowskiej

wszyscy nauczyciele

wychowawcy

działalność koła samopomocy uczniowskiej

 

 
 

DYSCYPLINA



ZADANIE

DZIAŁANIE

ODPOWIEDZIALNI

MONITORING

TERMIN

-         konsekwentne przestrzeganie procedur w sytuacjach, w których  uczniowie przejawiają zachowania agresywne

-         przekazanie informacji o zaistniałej sytuacji do dyrektora szkoły

wychowawcy i inne osoby, które są  w posiadaniu informacji nt.  zaistniałego zdarzenia

 

 

-         wyciąganie konsekwencji  w sytuacjach nieprzestrzegania regulaminu szkoły i statutu (wyjście poza teren szkoły, palenie papierosów, brak obuwia zmiennego itp.)

-         notowanie wszystkich przypadków, w których uczniowie przekroczyli swe prawa i wyciąganie konsekwencji

wychowawcy i inne osoby, które są  w posiadaniu informacji nt.  zaistniałego zdarzenia

 

 

  
PROMOCJA SZKOŁY



SYTUACJA NA WEJŚCIU:

-         SŁABY PRZEPŁYW INFORMACJI POMIĘDZY NAUCZYCIELAMI

-         BRAK INFORMACJI W LOKALNYCH MEDIACH O AKTYWNOŚCI NAUCZYCIELI PODEJMOWANEJ NA TERENIE SZKOŁY (AKADEMIE OKOLICZNOŚCIOWE, APELE)

-         BRAK INFORMACJI W LOKALNYCH MEDIACH  NA TEMAT AKTYWNOŚCI ZWIĄZANEJ Z UDZIAŁEM UCZNIÓW I NAUCZYCIELI W PROJEKTACH UNIJNYCH

-         SŁABY KONTAKT POMIĘDZY SZKOŁĄ A RODZICAMI UCZNIÓW


CELE:

-         PRZEPŁYW INFORMACJI POMIĘDZY NAUCZYCIELAMI NA BIEŻĄCO

-         INFORMACJE W PRASIE LOKALNEJ I NA STRONIE INTERNETOWEJ GMINY RYCHLIKI DOTYCZĄCE AKTYWNOŚCI UCZNIÓW I NAUCZYCIELI

-         INFORMACJE W PRASIE LOKALNEJ I NA STRONIE INTERNETOWEJ GMINY RYCHLIKI DOTYCZĄCE UDZIAŁU UCZNIÓW W DZIAŁANIACH  ZWIĄZANYCH Z PROJEKTAMI UNIJNYMI

 

ZADANIE

DZIAŁANIE

ODPOWIEDZIALNI

MONITORING

TERMIN

-         Dostarczanie informacji na bieżąco do lokalnych mediów

-         Powołanie osoby odpowiedzialnej za przygotowanie materiałów i dostarczenie ich do redakcji prasy lokalnej, administratora strony internetowej szkolnej i gminnej

dyrektor

 

 

-         Informacje w lokalnej prasie na temat udziału uczniów w działaniach związanych z projektami unijnymi

-         Osoby pracujące w projektach  sporządzają notatkę  na temat swej pracy i działań uczniów w projekcie i dostarczają do redakcji

nauczyciele pracujący w projektach

 

 

-         Promocja szkoły w środowisku lokalnym

-          zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców (uczniowie prezentują się na forum)

-         zapraszanie rodziców na uroczystości szkolne, akademie, apele okolicznościowe

nauczyciele pracujący w projektach

 

 

 

 

 

 

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2009
Dokument wytworzony przez: Rada Pedagogiczna
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Jolanta Marek-Ryś
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 lutego 2010 17:27
Dokument wprowadzony do BIP przez: Andrzej Szponar
Ilość wyświetleń: 2153
14 lutego 2010 17:28 (Andrzej Szponar) - Zmiana treści dokumnetu.
14 lutego 2010 17:27 (Andrzej Szponar) - Utworzenie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany
Witamy na stronie BIP Szkoły Podstawowej w Rychlikach im Janusza Korczaka z oddziałami przedszkolnymi.::Strona szkoły - http://www.zsrychliki.superszkolna.pl::Witamy na stronie BIP Szkoły Podstawowej w Rychlikach im Janusza Korczaka z oddziałami przedszkolnymi.::Strona szkoły - http://www.zsrychliki.superszkolna.pl::