Aktualności

Regulamin szkolnego systemu oceniania zachowania - po zmianach 2010/11

GIMNAZJUM W RYCHLIKACH

Spis treści

Regulamin został opracowany na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, zmian zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 września 2006 roku oraz Statutu Szkoły i Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców i zatwierdzony w formie uchwały przez Radę Pedagogiczną.

§ 1

  1. Ocena z zachowania powinna uwzględniać w szczególności:
  • wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
  • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
  • dbałość o honor i tradycje szkoły,
  • dbałość o piękno mowy ojczystej,
  • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
  • godne kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią
  • okazywanie szacunku innym osobom.
  1. Ocenę zachowania śródroczną i końcoworoczną ustala się według skali:
  • wzorowe
  • bardzo dobre
  • dobre
  • poprawne
  • nieodpowiednie
  • naganne
  1. Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na:
  • oceny z zajęć edukacyjnych,
  • promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z następującym zastrzeżeniem:

 

a) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania,

 

b) uczeń, któremu w szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną ocenę roczną klasyfikacyjną z zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.

  1. System oceniania zachowania stosowany w Gimnazjum w Rychlikach jest systemem punktowym.
  2. O wystawianej ocenie decyduje ilość punktów, które uczeń otrzymuje w związku ze swoją aktywnością (zachowania pozytywne i negatywne) w ciągu całego semestru – patrz § 5.

 

  1. Za punkt wyjścia przyjmuje się kredyt 120 pkt, które otrzymuje każdy uczeń na początku roku szkolnego – jest on równoważny ocenie dobrej z zachowania.

 

  1. skreślony

 

§ 2

 

  1. Ocena, jaką według zdobytej ilości punktów powinien otrzymać uczeń, nie jest oceną ostateczną. Ostateczną ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy uwzględniając opinie członków rady pedagogicznej i innych pracowników szkoły, samoocenę ucznia i opinię zespołu klasowego, jak również opinie o uczniu napływające z zewnątrz, jeśli takie istnieją (może ją podnieść lub obniżyć).

 

  1. Na dwa tygodnie przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej wychowawca informuje uczniów o przewidywanych ocenach zachowania.

 

  1. Wystawienie oceny w dzienniku powinno nastąpić najpóźniej w terminie 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.

 

  1. Ocena zachowania wystawiona za ostatni okres roku szkolnego jest oceną roczną uwzględniającą zachowanie ucznia z poprzedniego okresu.

 

  1. Ocena zachowania wystawiona za ostatni okres roku szkolnego – ocena roczna, może być zwiększona lub zmniejszona o jeden stopień w stosunku do oceny z pierwszego semestru z zastrzeżeniem § 3, punkt 3.

§ 3

  1. Zachowania negatywne ucznia punktowane od 1 do 10 mogą zostać anulowane przez nauczyciela, który przyznał punkty ujemne, w przypadku wystąpienia wyraźnej poprawy w zachowaniu ucznia, ale nie wcześniej niż po upływie miesiąca od ich przyznania.

 

  1. Wychowawca jest zobowiązany do przechowywania kart oceny ucznia do ukończenia przez niego gimnazjum.

 

  1. Najwyżej punktowane negatywne zachowania ucznia (50 punktów jednorazowo) są podstawą do przyznania uczniowi oceny nieodpowiedniej z zachowania (w ekstremalnych przypadkach nagannej) po konsultacji z radą pedagogiczną, dyrektorem szkoły, pedagogiem, samorządem uczniowskim i personelem szkoły, jak również uwzględniając opinie o zachowaniu ucznia napływające z zewnątrz o jego zachowaniu poza terenem szkoły, jeśli takie istnieją.

 

Do wyżej wymienionych zachowań należą:

- palenie papierosów na terenie szkoły

- picie alkoholu i przebywanie na terenie szkoły w stanie wskazującym na jego spożywanie (także podczas imprez szkolnych)

- wulgarne zachowanie oraz agresja jako reakcja na zwrócenie uwagi przez nauczyciela

- wulgarne zachowanie w stosunku do nauczyciela, wyzwiska, przekleństwa

- udział w bójkach

- nieuprzejme odnoszenie się do pracowników obsługi, okazywanie lekceważenia woźnym i sprzątaczkom

  1. Po przeliczeniu wszystkich punktów, jakie uczeń otrzymał w danym semestrze,

wychowawca wystawia ocenę zgodną z ustaloną punktacją lub, jeśli uważa, że

uczeń powinien otrzymać inną ocenę, konsultuje swoją decyzję z Radą

Pedagogiczną, zespołem klasowym, Samorządem Uczniowskim i pracownikami

szkoły.

§ 4

  1. Uczeń zostaje poinformowany o wystawianej ocenie z zachowania na tydzień przed radą klasyfikacyjną.
  2. Uczeń ma prawo zwrócić się o zmianę oceny z zachowania.

wstecz

§ 5

W celu ustalenia odpowiedniej dla ucznia oceny zachowania prowadzona jest Karta Oceny Zachowania Ucznia, która stanowi dokumentację jego zachowań zgodnie z ustaloną punktacją:

ZACHOWANIA POZYTYWNE

w Karcie ilość punktów oznaczana znakiem plus (+)

CHARAKTER AKTYWNOŚCI UCZNIA

LICZBA PUNKTÓW

WYWIĄZYWANIE SIĘ Z OBOWIĄZKÓW UCZNIA

- udział w kołach zainteresowań (systematyczna praca i obecność na zajęciach)

10 pkt za miesiąc

- reprezentowanie szkoły (konkursy przedmiotowe, akademie na forum gminnym, wystąpienia chóru na konkursach itp.)

od 10 do 50 pkt

- reprezentowanie klasy na forum szkoły

10 pkt

- chodzenie w obuwiu zmiennym

10 pkt w miesiącu

- dekorowanie klasy (pomysły, opracowanie projektu, dostarczenie materiałów, dekorowanie, wykonanie gazetki, kwiaty itp.)

od 5 do 40 pkt

- sumienne wywiązywanie się z obowiązków dyżurnego klasowego i szkolnego

10 pkt za semestr

- 100% frekwencja w miesiącu

20 pkt

- kultura stroju na uroczystościach szkolnych

10 pkt

- brak negatywnych uwag

20 pkt za semestr

 

POSTĘPOWANIE ZGODNE Z DOBREM SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ

- udział w zawodach:

 

tylko udział

 

za zajęcie miejsc I – III na szczeblu gminnym

 

za zajęcie miejsc I – III na szczeblu powiatowym

 

za zajęcie miejsc I – III na szczeblu wojewódzkim

uczeń otrzymuje punkty za udział w zawodach najwyższego szczebla – nie sumuje się punktów z poszczególnych etapów

 

10 pkt

15 pkt

20 pkt

50 pkt

- pomoc przy dekorowaniu szkoły (pomysły, opracowanie projektu scenografii, dostarczenie materiałów, wykonanie elementów, dekoracja)

od 5 do 50 pkt

- udział w akademiach, teatrzykach, uroczystościach i imprezach szkolnych jako aktor lub osoba spełniająca kluczową rolę dla ich realizacji

30 pkt

- pomoc w nauce uczniom słabszym

od 5 do 20 pkt w miesiącu

- czynna praca w Samorządzie Szkolnym (współorganizowanie imprez, pozytywny wpływ na kolegów, zachęcanie do pracy, praca w sklepiku szkolnym itp.)

30 pkt w semestrze

- pomoc przy sprzątaniu szkoły po uroczystościach (odnoszenie krzeseł do klas, sprzętu na miejsce itp.)

10pkt

 

 

ZACHOWANIA NEGATYWNE

 

w Karcie ilość punktów oznaczana znakiem minus (-)

 

CHARAKTER AKTYWNOŚCI UCZNIA

LICZBA PUNKTÓW

WYWIĄZYWANIE SIĘ Z OBOWIĄZKÓW UCZNIA

-spóźnienia na zajęcia (od pierwszego spóźnienia wychowawca przyznaje punkty przy obliczaniu frekwencji)

5 pkt za każde śpóźnienie

-brak zmiennego obuwia (wpisuje każdy nauczyciel, który zauważy)

2 pkt

-nieusprawiedliwione nieobecności

5 pkt za każdą lekcję

-podrabianie podpisów i zwolnień (także osoba podrabiająca)

do 50 pkt

-przebywanie na korytarzach i bieganie po korytarzach w czasie zajęć, zaglądanie do klas

30 pkt

-jedzenie i picie na lekcji, rzucie gumy itp.

20 pkt

POSTĘPOWANIE ZGODNE Z DOBREM SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ

DBAŁOŚĆ O WSPÓLNE DOBRO

DBAŁOŚĆ O BEZPIECZEŃSTWO I ZDROWIE SWOJE I INNYCH

- niszczenie sprzętu szkolnego (stolików, krzeseł, szafek, przyborów szkolnych, sprzętu na sali gimnastycznej, stołów do ping - ponga na korytarzu itp.) i obciążenie kosztami naprawy

od 10 do 50 pkt

-(demonstracyjne) opuszczanie klasy bez zgody nauczyciela

40 pkt

-udział w bójkach (namawianie, asystowanie, prowokowanie)

od 10 do 50 pkt

-zastraszanie, dokuczanie, szantaż, znęcanie się nad kolegami i koleżankami

od 10 do 50 pkt

-niszczenie mienia należącego do kolegi lub koleżanki, narażanie innych na niebezpieczeństwo

 do 20 pkt

- wchodzenie i wyskakiwanie przez okna

50 pkt

-palenie tytoniu na terenie szkoły i poza nią

50 pkt

-kradzież

50 pkt

- picie alkoholu w szkole lub przebywanie na jej terenie w stanie wskazującym na jego spożycie

50 pkt

-niebezpieczne zabawy na terenie szkoły (palenie zapałek, podpalanie włosów kolegom itp.) i wymagające interwencji policji

50 pkt

-posiadanie substancji psychotropowych, narkotycznych itp.

50 pkt

- przebywanie poza terenem szkoły w czasie zajęć

30 pkt

DBAŁOŚĆ O HONOR I TRADYCJE SZKOŁY

-nieodpowiednie zachowanie w środkach transportu podczas podróży do szkoły i do domu

do 30 pkt

-nieodpowiednie i obraźliwe zachowanie podczas zorganizowanych wyjść lub wyjazdów (np. do ośrodka zdrowia, do kościoła, do kina, teatru, imprezy itd.)

do 50 pkt

-niszczenie dekoracji szkoły (prac uczniowskich, gazetek, dopisywanie obraźliwych słów, dorysowywanie…, wyjmowanie szpilek itp.), zrywanie i niszczenie plakatów wyborczych uczniów

50 pkt

-okazywanie lekceważenia symbolom narodowym

50 pkt

DBAŁOŚĆ O PIĘKNO MOWY OJCZYSTEJ

-wulgarne zachowanie jako reakcja na zwrócenie uwagi przez nauczyciela

od 10 do 50 pkt

-wulgarne zachowanie w stosunku do nauczyciela, wyzwiska, przekleństwa

do 50 pkt

-wulgarne zachowania, wyzwiska, okrzyki i wrzaski podczas przerw

10 pkt

GODNE I KULTURALNE ZACHOWANIE SIĘ W SZKOLE

OKAZYWANIE SZACUNKU INNYM

-przeszkadzanie w prowadzeniu lekcji, np. chodzenie po klasie, rozmawianie, wydawanie dźwięków, zakłócanie pracy na lekcjach w inny sposób

od 3 do 50 pkt

-aktywność nie związana z tematem lekcji (czytanie czasopism, „korespondowanie” na karteczkach, wypełnianie „Złotych Myśli”, granie w „Statki”, „Kółko i krzyżyk”, „piłkarzyki” i inne gry,

wykonywanie makijażu, przegladanie sie w lusterku, malowanie i zmywanie paznokci na lekcjach, czesanie włosów sobie i koleżankom itp.

30 pkt

-zabawa komórką w czasie lekcji, wysyłanie i odbieranie SMS-ów, granie, telefonowanie itp., słuchanie muzyki z odtwarzaczy

od 10 do 50 pkt

-głośne przeszkadzanie komórką na lekcji

50 pkt

-brak reakcji na zwrócenie uwagi przez nauczyciela

od 5 do 30 pkt

-zaśmiecanie szkoły i jej otoczenia, plucie na korytarzach

10 pkt.

-nieuprzejme odnoszenie się do pracowników obsługi, woźnym i sprzątaczkom okazywanie lekceważenia gościom w gimnazjum (zaproszeni uczniowie, wizytatorzy, rodzice itp.)

do 50 pkt

 

Od ucznia zależy ocena końcowa. Ma on szansę na podwyższenie oceny, nawet w sytuacji kilku tzw. “wpadek”, może świadomie kierować swoim zachowaniem w szkole, zachowując prawo do błędu (patrz § 3.1 i § 3.4 )

 

Przewidywane oceny zależnie od ilości uzyskanych punktów

OCENA

ILOŚĆ PUNKTÓW

WZOROWE

Powyżej + 210

BARDZO DOBRE

od + 170 do + 209

DOBRE

od + 120 do + 169

POPRAWNE

od + 60 do + 119

NIEODPOWIEDNIE

od +1 do + 59

NAGANNE

0 i poniżej

 

  • Uczeń, który uzyskał więcej niż 50 punktów ujemnych w semestrze, może co najwyżej otrzymać ocenę bardzo dobrą
  • Uczeń, który jednorazowo otrzymał 50 punktów ujemnych lub łącznie zdobył powyżej 70 punktów ujemnych w semestrze lub ma nieusprawiedliwione godziny, może co najwyżej otrzymać ocenę dobrą
  • Uczeń, który był w konflikcie z prawem, został przyłapany na paleniu, picie alkoholu, narkotyzowaniu się, ma szansę otrzymać co najwyżej ocenę poprawną

 

 

 

 

SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH:

 

  • pochwały na apelach
  • prezentacja osiągnięć uczniów na stronie internetowej szkoły
  • nagrody za 100 % frekwencję i bardzo dobre wyniki na koniec roku szkolnego

 

POWYŻSZY REGULAMIN BĘDZIE PODLEGAŁ EWALUACJI PO

1 ROKU OD WPROWADZENIA ORAZ W RAZIE KONIECZNOŚCI

 

 

 

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2010-10-29
Dokument wytworzony przez: Gimnazjum w Rychlikach
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Dawid Oszlis
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 29 października 2010 11:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Andrzej Szponar
Ilość wyświetleń: 1424
29 października 2010 11:17 (Andrzej Szponar) - Dodanie dokumentu.
Zatrzymaj banner przewijany
Witamy na stronie BIP Szkoły Podstawowej w Rychlikach im Janusza Korczaka z oddziałami przedszkolnymi.::Strona szkoły - http://www.zsrychliki.superszkolna.pl::Witamy na stronie BIP Szkoły Podstawowej w Rychlikach im Janusza Korczaka z oddziałami przedszkolnymi.::Strona szkoły - http://www.zsrychliki.superszkolna.pl::